50833327_906_1024_0_0_0_0 - KopiVi købte vores første båd, en Nidelv 24, i sommeren 2012. Vi havde mange overvejelser op til vi købe båden. Det skulle være den rigtige båd for os, men også en båd vi kunne have længe, selvom der en dag skulle komme børn til. Vi søgte en stabil og søstærk båd hvor vi kunne føle os trygge i. Vi havde mange lange samtaler om det skulle være en motorbåd, en sejlbåd eller måske en motorsejler. Valget faldt på en motorbåd, da vi med ingen erfaring mente at det ville være det nemmeste at sejle og den slags båd, hvor vi ville komme mest ud på vandet i, var dette det bedste valg for os. Nu skulle det så bare besluttes hvilken slags og hvor stor den skulle være.

Vi var rundt om mange forskellige både, men endte med at kigge på Nidelv, Joda og Marex. De minder alle tre meget om hinanden, men med lidt indretnings forskelle. Vi var ude og prøve alle bådene, og valget faldt på Nidelv, da vi følte at båden var større og bedre indrettet end de to andre. Så skulle vi “bare” finde den rigtige at købe. Det var heller ikke helt nemt. Vi var ved Siim Båd og Motor i Silkeborg, hvor de havde to ældre modeller og en enkelt nyere model stående. Vi var skiftevis oppe i dem alle tre både, ned igen og så op igen. Her fandt vi ud af, at modellen med U-sofa var størst indvendigt. Jagten gik derfor efter en Nidelv med U-sofa, som kom i modellerene fra 1979.50833163_906_1024_0_0_0_0Vi fandt båden til salg ved en privat mand i Svendborg. Prisen var lidt dyr, men det var lige den båd vi skulle have. Den havde det meste af sit liv sejlet på Silkeborgsøerne, som vi var blevet fortalt var en fordel. Den havde lovlig gasinstallation, køleskab og oliefyr, så det lød rigtigt godt. Senere viste det sig desværre, at motoren, en gammel saltvandskølet Bukh DV20, hele tiden blev varm, med mindre vi sejlede med meget lave omdrejninger. Vi brugte båden resten af sæsonen til lidt fisketure og nogle soldage på vandet hvor der bare skulle slappes af. Da sæsonen var slut blev båden taget op og kørt hjem til os selv, hvor manden begyndte at adskille den, så motoren kunne blive hejst ud.

Der blev indkøbt en ferskvandskølet renoveret Bukh Dv20, fra en sejlbåd til formålet. Inden den “nye” motor kom i, blev hele kølsvinet renset og malet hvidt, så det så fint ud. Samtidig blev der drejet et nyt stævnrør, så der kunne monteres en Volvo Black Jack pakdåse. Derudover blev der skiftet stævnrørsleje, så alt var nyt fra motor og ud. Den nye motor blev hejst i med vognmandens hjælp, manden fik det hele monteret og linet op, så der ikke ville blive vibrationer når vi skulle til at bruge den igen.

Da manden var igang med motoren kiggede han samtidig på ledningsnettet. Vi blev enige (eller rettelse, han blev enig med sig selv), om at der skule laves ny el-installation med skillerelæ og nye batterier når han nu alligevel var igang, det kunne han lige så godt, som han sagde!

Da det endelig blev forår igen, skulle den nye motor og alle små justeringerne stå sin prøve, men først skulle båden poleres…. Det er åbenbart noget der skal gøres, for at den så bare lidt ordentlig ud når den skulle i vandet igen. Det blev så besluttet at det var en fælles familieindsats… Så nu mente manden at jeg også skulle i gang 🙂

Lidt billeder af hvordan båden så ud.

50833216_906_1024_0_0_0_0 - Kopi20140705_152852 - Kopi20140705_15284150833192_906_1024_0_0_0_0Foråret kom, og nu  var båden i vandet igen, så nu skulle vi ud og sejle!

Vi havde besluttet at vi skulle på sejlerferie i båden i år, men først ville manden være helt sikker på at motoren var i orden, og at det var forsvarligt at sejle på en længere tur. Vi startede derfor med en “prøvetur” ind ad Haderslev fjord. Manden var dog ikke helt tilfreds med motoren, så der blev rodet og skruet til den store guldmedalje. Det viste sig at motoren var utæt for olie. Hjemme igen blev der arbejdet videre, og det tog lige et par dage ekstra før han var helt tilfreds.

Afsted på sejlerferie vi kom! Vi havde et langt første stræk til Sønderborg, men sikke en fantastisk tur. Vejret var fantastisk, faktisk var det en af de varmeste dage på hele sommeren, men når vi var ude på vandet, var det hele overkommeligt.  Vi fik en plads i Sønderborg, hvilket var forholdvis let, da vi jo ikke er så store, så vi kunne få en af de små pladser 🙂 Dagen efter skulle vi afsted igen, og vi begyndte at sejle mod Ærø. Vinden tog til, og motoren begyndte at skabe sig lidt, så vi valgte derfor at vende om igen, og sejle mod Sønderborg Havn. Vi lagde os ind ved et bådfirma lige ved broen over til Sønderborg, jeg nød udsigten over broen og byen, samt de fine både der lå ved kajen, mens manden havde hovedet begravet i motoren. Det viste sig at brændstofpumpen var i stykker, men manden var heldigvis fiks med hænderne, så han fik lavet en nødløsning og vi kunne bevæge os hjemad igen.20140724_131753Hjemme igen blev brændstofpumpen skiftet og resten af sæsonen sejlede vi på forskellige småture og fisketure.

Båden blev solgt foråret efter, inden den kom i vandet, så de to sæsoner var alt vi nåede at have i den.

Lidt facts om Nidelv 24:

Længde: 7,75 m

Bredde: 2,58 m

Dybgang: 0,85 m

Vægt: 1.850 kg

Brændstof: 85 l.

Vand: 60 l.

Motorinstallation: Bukh DV20

Udstyr: Kaleche, køleskab, komfur, vask samt toilet med vask

5 sovepladser og et dejlig stort soldæk.

En skøn motorbåd der er nem at have med at gøre.